Schrij je in en ontvang meer informatie over borstvoeding

Schrijf je in
Voeding

Voordelen van borstvoeding

Het voordeel van borstvoeding: dankzij de unieke samenstelling voorziet moedermelk exact in de behoefte van je kindje.

Met borstvoeding geef je je kindje de beste start

Via de moedermelk krijgt je kindje alle voedingsstoffen binnen die hij nodig heeft voor zijn groei en ontwikkeling. Borstvoeding bevat koolhydraten, eiwitten en vetten. Maar ook de gezonde onverzadigde vetzuren, nucleotiden, vitamines en mineralen. Maar moedermelk bevat ook antilichamen, witte bloedcellen en ontstekingsremmende eiwitten. Allemaal goed voor de afweer van je kindje. Borstvoeding versterkt het immuunsysteem en dat beschermt je kindje tegen ziektes en allergieën. Dat maakt borstvoeding de beste voeding voor je kindje. Andere voordelen: borstvoeding geven is gratis en je hebt het altijd bij je, op de juiste temperatuur. Gemakkelijk dus! Borstvoeding heeft ook voordelen voor jou: je lichaam herstelt sneller na de bevalling. Door het zuigen aan de borst trekt je baarmoeder samen, waardoor je minder lang last hebt van bloedverlies. Bovendien verbrandt je lichaam sneller de vetten die tijdens de zwangerschap zijn opgeslagen. Zo ben je eerder op je oude gewicht. Maar naast al deze voordelen is het voeden van je kindje natuurlijk een heel bijzonder moment tussen jou en je kleintje.

Gezonde darmflora en bescherming tegen allergieën en infecties

Borstvoeding zorgt voor een gezonde darmflora. En dat is de basis voor een goede weerstand en een sterk immuunsysteem.


Eén van de voordelen van borstvoeding is de bescherming tegen infecties en allergieën. Dat komt onder andere doordat de darmflora van baby's er anders uitziet. In de darmen van kindjes die borstvoeding krijgen, zijn vooral de goede bacteriën aanwezig. Deze bacteriën zorgen ervoor dat schadelijke bacteriën daar niet kunnen groeien.

Borstvoeding helpt je afvallen

Veel vrouwen zijn niet blij met hun gewicht na de bevalling. Tijdens je zwangerschap heeft je lichaam namelijk reserves opgeslagen als voorbereiding op borstvoeding. Waarschijnlijk verbrand je een groot deel hiervan als je borstvoeding geeft. Borstvoeding geven kost energie en een deel van de voedingsstoffen gaan ook naar je kindje. Geef je volledig borstvoeding en eet je gezond en gevarieerd, dan verlies je waarschijnlijk ongeveer 500 tot 1.000 gram per maand.


Duurt het iets langer voordat je kilootjes kwijtraakt en word je ongeduldig? Heel begrijpelijk, maar stel lijnen liever nog even uit. Want met een dieet krijg je misschien niet alle voedingsstoffen binnen die jij en je kindje nodig hebben. Blijf dus gezond en gevarieerd eten en zorg voor 530 extra calorieën per dag. Met de volgende hoeveelheden per dag zorg je voor een gezonde voeding tijdens borstvoeding:


  • Brood: 7 tot 8 sneetjes, liefst volkoren
  • Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten: 5 stuks of 5 opscheplepels (250 gram)
  • Groente: 4 opscheplepels (200 gram)
  • Fruit: 3 stuks (300 gram)
  • Zuivel: 450 ml melk(producten) en 1,5 plak kaas (30 gram)
  • Vlees(waren), vis, ei, vleesvervangers: 100 tot 125 gram (gaar gewicht)
  • Margarine (met maximaal 40 procent vet): 35 tot 40 gram
  • Olie, bak- en braadproducten: 1 eetlepel
  • Dranken: 2 tot 2,5 liter 

De band met je kindje

Door de unieke samenstelling is borstvoeding het beste voor je kindje. Maar ook het voeden zelf heeft veel voordelen. Door het lichaamscontact maken jouw lichaam en dat van je kindje het ‘knuffelhormoon’ oxytocine aan. Samen met een daling van het stresshormoon cortisol, zorgt dit voor een fijn gevoel. En het versterkt de band tussen jou en je kindje.


Het hormoon heeft nog meer functies. Zo wekt het de bevalling op. Maar als je borstvoeding geeft, zorgt het voor de toeschietreflex. Dit is de reflex die ervoor zorgt dat je melk geeft als je kindje drinkt. Als het mogelijk is, kun je je kindje het best binnen een uur na de geboorte aanleggen. De meeste baby’s vragen de eerste paar weken 10 tot 12 keer per dag om een voeding. Leg je kindje dus lekker vaak aan. Dat stimuleert bovendien de toeschietreflex. Zoek een rustig plekje en zorg voor een goede houding. Dan kunnen jij en je kindje van dit fijne moment genieten.

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 29