Borstvoeding

Voeding voor het immuunsysteem

De voeding die je kindje krijgt, bepaalt voor een groot deel de ontwikkeling van de bacteriƫn in zijn darmen. Dit geldt niet alleen in de eerste maanden, als je baby enkel borstvoeding of flesvoeding krijgt. Ook de eerste hapjes zijn van invloed op de darmen!

Borst- of flesvoeding

De voeding die je kindje na de geboorte krijgt, heeft invloed op de ontwikkeling van bacteriën in zijn darmen. Zo helpen prebiotische vezels bij de ontwikkeling van gunstige bacteriën in de darmen en daarmee ondersteunen ze de opbouw van het immuunsysteem. Prebiotische vezels zitten in borstvoeding en zijn soms aan flesvoeding toegevoegd. Lees er hier meer over.

De eerste hapjes

Vanaf 4 maanden mag je kindje gaan wennen aan vaste voeding. In de maanden erna volgen ook groente, fruit, aardappelen, brood, pap, vlees, vis, ei. Deze voor je kindje nieuwe voedingsmiddelen hebben invloed op de samenstelling van de bacteriën in zijn darmen. Dat is handig! Want zo komen er steeds meer verschillende goede bacteriën in de darmen. Dat betekent dat het immuunsysteem steeds volwassener wordt. Overigens verschilt de uiteindelijke samenstelling van de darmbacteriën van persoon tot persoon, net zoals een vingerafdruk. Lees hier meer over de eerste hapjes

Wennen aan vezels

In borstvoeding zitten prebiotische vezels en ook aan flesvoeding kunnen die zijn toegevoegd. Deze vezels zijn goed voor de ontwikkeling van de bacteriën in de darmen en dus voor het ontwikkelen van het immuunsysteem van je kleintje. Lees er hier meer over <link naar pagina 8>. 

Vezels zitten ook in groenten, fruit, peulvruchten en volkoren graanproducten zoals brood, rijst en pasta. Net als de vezels uit borstvoeding, zijn deze vezels goed voor de bacteriën in de darmen. Weet wel, bij graanproducten gaat het om een ander soort vezels. Daar moeten de darmen van je kindje nog even aan wennen. Daarom kun je vanaf 4 maanden het beste starten met graanproducten waar minder vezels in zitten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pap van rijstebloem. Vanaf 5 á 6 maanden of wanneer de eerste oefenhapjes goed gaan kun je langzaam starten met witte rijst en witte pasta en vanaf 6 maanden met lichtbruin brood. Als dat goed gaat, kun je vanaf 6 maanden stapje voor stapje overgaan op vezelrijke graanproducten zoals pap van volkorenmeel, volkorenbrood, zilvervliesrijst en volkorenpasta. 

Nog even wachten 

Tot de 1e verjaardag is je kindje gevoeliger omdat zijn weerstand nog volop in ontwikkeling is. Rauwe, dierlijke producten en honing kunnen schadelijke bacteriën bevatten. Vanaf 12 maanden mag je een kindje honing geven, maar geef je kindje pas vanaf 4 jaar:

• filet americain

• ossenworst

• carpaccio

• niet-doorbakken tartaar

• gerookte zalm en andere gerookte vissoorten

• sushi

• zachtgekookt ei

• producten met rauwe eieren zoals zelfgemaakte tiramisu of mayonaise (uit de supermarkt kan wel)

Zorg verder voor extra goede hygiëne in de keuken, verhit vlees, vis en ei door en door en bewaar restjes maximaal 2 dagen in de koelkast. 

Vitamines en mineralen

Ook na de 1e verjaardag van je kleintje is een gezonde voeding erg belangrijk voor de darmen en weerstand. In een gezonde voeding voor je kind zitten niet alleen vezels, maar ook vitamines en mineralen. Denk aan vitamine C, ijzer, selenium, koper en de vitamines A, B6, B12 en foliumzuur. Deze vitamines en mineralen krijgt je kindje binnen uit verschillende voedingsmiddelen; zoals groenten, fruit, graanproducten en vlees.

Vitamine D is belangrijk voor de weerstand (en voor de botten). Alleen zit er niet genoeg vitamine D in de voeding van kinderen tot 4 jaar. Daarom geldt het advies om dagelijks een vitamine D supplement te geven (met 10 mcg) tot je kindje 4 jaar wordt. Lees er hier meer over

Lees hier meer over de voeding van kinderen vanaf 1 jaar.

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens de ontwikkeling van je baby?

Lees meer over Introductie