Voeding

Tips en tricks bij de dagmenu’s & voedingsschema’s

Onderstaandetips kunnen jou en je kindje helpen om gezonde eetgewoontes aan teleren.

  • Varieer in de soorten groenten en fruit, iedere variant bevat weer andere goede voedingsstoffen. Afwisseling is daarom belangrijk.
  •  Kies ook eens voor groenten op brood. Maak bijvoorbeeld zelf een spread van avocado of tomaat. Of beleg de boterham met schijfjes komkommer
  • Fruit is ook geschikt voor op brood: geprakte banaan of aardbeien bijvoorbeeld. Ook Olvarit-fruit kun je goed op de boterham smeren.
  • Geef ook eens groenten tussendoor. Zo krijgt je kindje extra groenten binnen en voorkom je dat het binnenkrijgen van groenten alleen van de warme maaltijd afhangt. Denk aan stukjes komkommer, paprika, wortel of tomaat. Als je kindje nog wat kleiner is, kook ze dan zacht en snijd ze iets fijner.
  • Varieer met het ontbijt. Denk aan pap, een boterham, havermout en muesli.
  • Geef je kindje bij voorkeur water of lichte thee als drinken. Water kun je interessant maken door er wat munt, een schijfje citroen of wat vruchtjes als framboos, aardbei of bosbessen in te doen. Of voeg een schijfje komkommer toe. Wel even verwijderen voordat je kindje gaat drinken.
  • Weigert jouw kleintje de warme maaltijd rond zijn eerste verjaardag? Dat kan gerust gebeuren, want je kindje ontdekt in deze periode zijn eigen wil. Dat laat hij vaak merken door zijn mondje stevig dicht te houden en zijn hoofd weg te draaien zodra je eten aanbiedt. Probeer het - hoe moeilijk ook - los te laten. Hoe ga je hiermee om?
  •  Blijf het fruit, de warme maaltijd en het brood aanbieden. De ene dag zal het namelijk beter gaan dan de andere.
  • Besteed er niet te veel aandacht aan als je kleintje niet wilt eten. Dat vinden ze vaak net erg interessant.
  • Geef geen te grote porties en varieer.
  • Betrek je kindje vanaf 1 jaar bij de maaltijd. Laat hem bijvoorbeeld zelf kiezen tussen twee groenten, laat hem helpen met groenten wassen en laat hem ook al (deels) zelf eten. Dat stimuleert je kleintje vaak tot eten.
  • Je kunt vanaf 6 maanden al oefenen met het drinken uit een open beker. Dat is goed voor de ontwikkeling van de mondmotoriek. In het begin zal dat nog een hoop geknoei opleveren, dus het is verstandig om te beginnen met water.
  • Geef je kindje tot 6  jaar 10 microgram vitamine D per dag. Kies een vast moment en stel eventueel een alarm in op je telefoon zodat je de druppeltjes niet vergeet te geven.


Charlotte

Vragen of advies over jou of je kindje?