Waterophouding tijdens je zwangerschap

Kwaaltjes

Geloof het of niet, maar het is heel normaal om tijdens de zwangerschap het gevoel te hebben alsof je op springen staat, vooral wanneer de bevalling nadert! Voor advies of tips om vochtophoping te helpen verlichten, kan je de onderstaande suggesties bekijken.

Is vocht ophouden normaal tijdens de zwangerschap?

Vochtophoping of een opgeblazen gevoel tijdens de zwangerschap is een natuurlijke reactie op al het extra vocht dat je ronddraagt. De meeste zwangere vrouwen voelen het in hun enkels en voeten, vooral nadat ze lang hebben moeten rechtstaan. Je zult misschien ook merken dat je ringen strakker rond je vingers zitten of dat je een opgeblazen gezicht hebt. 

Als de vochtophoping in de loop van de dag toeneemt en vooral het ergst is tegen de avond, ligt dat vaak aan de dagelijkse activiteiten of het warme weer.


Ook al is het misschien onaangenaam, als het niet gepaard gaat met andere symptomen, hoef je je geen zorgen te maken en is het niet schadelijk voor jou en je baby. Bij overmatige vochtophoping kan het zijn dat je een hoge bloeddruk hebt. Hou het dus in de gaten en praat erover met je dokter als je je zorgen maakt.

Tips om de vochtophoping te verminderen tijdens de zwangerschap

  • Gezond eten kan helpen om de zwelling te beperken. Look, rauwe uien en appels zouden erg doeltreffend zijn. Probeer om zout voedsel te vermijden, want dat kan leiden tot uitdroging. 
  • Probeer om regelmatig te bewegen, vooral wandelen. 
  • Drink ten minste zes tot acht glazen water per dag. Als je niet genoeg drinkt, zou het kunnen dat je lichaam nog meer vocht probeert op te houden, waardoor je nog meer water ophoudt. 
  • Probeer overdag zo veel mogelijk te rusten met je benen omhoog (boven je middel). 
  • Sta niet te lang recht. 
  • Een zachte massage kan helpen. 
  • Slaap op je linkerzijde om te vermijden dat er te veel druk wordt gezet op een grote ader, vena cava genoemd, die aan de rechterkant van je lichaam ligt. 

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 30