Sporten

Sporten en zwangerschap

Zoals je weet, is sport en beweging goed voor iedereen. Dus ook als je zwanger bent. Maak bijvoorbeeld een lange wandeling of ga lekker zwemmen.

Zwanger en sporten

Zoals je weet, is sport en beweging goed voor iedereen. Dus ook als je zwanger bent. Maak bijvoorbeeld een lange wandeling of ga lekker zwemmen. Nu je zwanger bent, voel je je vast regelmatig moe. Beweging kan je meer energie geven, maakt je sterker en is goed voor je uithoudingsvermogen.


Veilig sporten en bewegen

Over het algemeen geldt dat het veilig is als je doorgaat met de sport en beweging die je deed voor je zwangerschap. Als je voor je zwangerschap eigenlijk nooit sportte, is niet verstandig om dat nu intensief te gaan doen. Tijdens je zwangerschap kun je beter kiezen voor lichte beweging die ontspant en die je niet volledig uitput. Het is wel verstandig om je sportplannen voor te leggen aan je arts of gynaecoloog. Die kan je vertellen of de activiteiten veilig zijn voor jou en je baby.


Geschikte sporten tijdens je zwangerschap

  • Pilates of yoga. Kies vooral voor de lessen met lichte oefeningen en focus op je ademhaling. Het is beter om niet te kiezen voor intensieve yogavormen als Bikram en Ashtanga. Vertel de docent voordat je begint met de cursus hoeveel weken je zwanger bent.
  • Wandelen of rustig joggen. De frisse lucht is goed voor lijf en geest! Doe wel rustig aan en luister goed naar je lichaam.
  • Zwemmen. Zwangerschapszwemmen is speciaal ontwikkeld om jou veilig te laten sporten, want het water helpt je het extra gewicht te dragen. Zelf zwemmen zonder speciale zwangerschapsles kan natuurlijk ook.
  • Dansen. Op de muziek werk je aan je spieren en je humeur; van danslessen word je vrolijk! Ga alleen niet te veel springen: probeer één voet op de vloer te houden. Beweeg ook wat minder met je armen en maak niet te veel scherpe draaien.
  • Fietsen. Fiets je vaak? Zet er dan een gelzadel op, zodat je lekker zit. 
  • Trainen met gewichten. Zorg wel dat je weet welke posities en bewegingen veilig zijn tijdens je zwangerschap. Vraag bijvoorbeeld een fitnessinstructeur om advies. Soms biedt het fitnesscentrum speciale fitness voor zwangere vrouwen.

Gezond sporten: een paar tips

  • Eet een uur voordat je gaat sporten iets met veel koolhydraten. Dat geeft je voldoende energie. Beleg bijvoorbeeld een volkoren boterham of neem een banaan. Ga je ’s avonds sporten? Eet dan voldoende aardappelen, zilvervliesrijst of volkorenpasta bij je warme maaltijd.
  • Ben er zeker van dat je instructeur weet dat je zwanger bent. Sommige instructeurs zijn opgeleid om je gericht advies te geven tijdens je zwangerschap.
  • Het is beter om niet te lang oververhit te zijn. Voorkom dit dus.
  • Draag een sportbeha die je goed past en goede, ondersteunende sportschoenen. 
  • Drink veel water voor en na het sporten. Vergeet ook niet om tijdens het sporten af en toe een slokje te nemen.
  • Let erop dat je zwaartepunt verschuift naarmate je buik groeit. Hierdoor sta je wat minder stabiel in je schoenen.
  • Luister naar je lichaam. Krijg je pijn, word je duizelig, flauw, te moe of te warm? Stop dan met sporten. Ga niet te ver!

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 14