Uitgerekende datum

Eten en drinken tijdens de bevalling

Vroeger werd verteld dat eten tijdens de bevalling een slecht idee was en enkel energiedrankjes waren toegestaan. Onlangs is hier verandering in gekomen.

Voortaan mag je wel lichte tussendoortjes eten. Kies van tevoren wat je graag zou willen, zodat je het bij de hand hebt als het zo ver is.​​​​​​​​​​​

Hoe eten tijdens de bevalling je een energieboost geeft

Tijdens de bevalling zal je wellicht meer energie verbranden dan anders, tenzij je regelmatig marathons loopt. Probeer om een energiereserve op te bouwen tijdens de eerste fase van de bevallling, door ongeveer elk uur een lichte snack te eten. Zodra je weeën heviger worden, zal je waarschijnlijk niet meer zo'n trek hebben.

Wat kan ik eten?

  • Het wordt aanbevolen om trage koolhydraten te eten die de energie langzaam vrijgeven. Kies dus bijvoorbeeld voor brood, knäckebröd, rijstwafels, pasta, rijst, gedroogde vruchten, bananen en graanrepen.
  • Je kunt ook een lichte bouillon, melkdesserts, vetarme yoghurt en gekookt fruit, zoals appelmoes, eten. Vermijd zure vruchtensapsmaken, zoals sinaasappel of pompelmoes.
  • Voor een snelle energieboost kan je een eetlepel honing, stukjes chocolade of gezoete thee proberen. Zorg er wel voor dat je niet te veel suiker eet - na een eerste energieboost krijg je immers al snel een dip.
  • Je kunt ook druivensuikertabletten opzuigen. Die geven de energie geleidelijk vrij en zijn makkelijk om te eten. Probeer enkele weken voor de bevallingsdatum een aantal voedingsmiddelen uit, om te weten wat je favoriete smaak is!

Wat kan ik drinken?

  • Van bevallen krijg je dorst. Zorg er dus voor dat je veel water drinkt, zodat je altijd voldoende vocht binnen hebt. Je kunt ook siroop toevoegen aan het water, of vruchtensappen proberen, zoals appel- of mangosap. Kruidenthee met honing kan ook lekker zijn. De natuurlijke suiker in de honing zal je een energieboost geven.
  • Bruisende drankjes en vruchtensappen, zoals sinaasappel- en pompelmoessap, kan je beter vermijden. Ze zijn immers erg zuur en kunnen je misselijk maken. Sommige ziekenhuizen raden sportdrankjes aan die eigenlijk zijn bedoeld voor atleten. Ze kunnen snel worden opgedronken en geven je onmiddellijk energie. Vraag aan je dokter wat hij/zij ervan vindt.​

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 38

App

Nutricia baby app

Bijzondere momenten leg je eenvoudig vast, om te bewaren en delen met vrienden en familie.