Voeding

Het belang van groenten

Tijdens de zwangerschap is het blijkbaar belangrijk om voldoende rauwe en gekookte groenten te eten, maar eigenlijk lust ik dit niet. Is het goed als ik dit dagelijks vervang door een kom groentesoep?

Je hebt tijdens de zwangerschap ongeveer 300 g groenten nodig per dag. Dat kan je spreiden over 2 maaltijden. Groenten kunnen ook perfect als tussendoortje gegeten worden.

Je kan zeker 1 keer per dag de groenten vervangen door een tas groentesoep. Wissel dan wel regelmatig af tussen de verschillende groenten die je gebruikt in de soep : wortel, prei, courgette, tomaat, pompoen, komkommer, bloemkool, champignon, witloof, venkel, selder, ajuin, paprika… 

Daarnaast is het wel belangrijk dat je nog tijdens 1 maaltijd een portie groenten eet, je kan warme groenten en rauwe groenten afwisselen.
 
Enkele tips om meer groenten in je voedingspatroon te introduceren:

  • Verwerk je groenten in sauzen: zoals tomatensaus of Provençaalse saus met een assortiment aan groentjes.
  • Vul een paprika, tomaat, courgette, ... met vlees, rijst, deegwaren of broodkruim. Je kan hier ook nog extra groenten aan toevoegen.
  • Maak een lekker slaatje klaar door hier andere producten aan toe te voegen zoals appel, peer, rozijn, broodkorstjes, kip, vis, kaas en een lekkere dressing. Let wel dat je de groenten steeds goed wast.
  • Maak een groentepuree klaar om eens af te wisselen.

Back to storyline

App

Nutricia baby app

Bijzondere momenten leg je eenvoudig vast, om te bewaren en delen met vrienden en familie.