Wat mag je eten als je zwanger bent?

Voeding

Je zorgt zo goed mogelijk voor je ongeboren kindje. Daarom let je op wat je eet en drinkt. Sommige voedingsmiddelen bevorderen de ontwikkeling en de groei van je baby, andere hebben een minder goede invloed. Welke dingen kun je niet eten tijdens je zwangerschap?

Wat kun je beter niet (of niet te veel) eten tijdens je zwangerschap en waarom?

  • Cafeïne. Deze stof komt voor in koffie, cola, thee en sommige energiedrankjes. De stof kan de kans verhogen op een miskraam of op een te laag geboortegewicht. Men adviseert de inname van cafeïne te beperken tot maximaal 100 milligram per dag. Dat staat gelijk aan: 1 kopje koffie 3 koppen thee 2 koppen thee en 2 glazen cola Cafeïnevrije koffie of thee (bijvoorbeeld rooibosthee) kun je naar hartenlust drinken! 
  • Rauwe eieren, want ze kunnen een bron van salmonellabacteriën zijn. In zelfgemaakte mousse en zelfgemaakt ijs zijn vaak rauwe eieren verwerkt. (Half)rauw vlees of rauwe vis. Hierin kunnen de listeriabacterie en de toxoplasma-parasiet voorkomen. Pas dus op met filet americain, rosbief, tartaar, ossenworst en biefstuk die niet doorbakken is. Let ook op met verpakte gerookte of rauwe vis, zoals gerookte zalm en makreel. 
  • Rauw vlees. Tijdens de zwangerschap kan je best oppassen wanneer je rauw vlees gaat eten. Dit komt omdat je dan kans loopt om een toxoplasmose-infectie te krijgen.
  • Roofvissen als tonijn, zwaardvis, haai, snoekbaars en koningsmakreel. Deze vissen bevatten relatief veel kwik en dioxines, wat schadelijk kan zijn voor je ongeboren kindje. Een uitzondering hierop is tonijn uit blik, die kun je dus gerust eten. 
  • Meer dan twee keer per week vette vis. Tijdens je zwangerschap kun je prima vette vis eten: dit is zelfs erg gezond. Maar eet het liever niet vaker dan twee keer per week. Als je te vaak vis eet, kun je te veel dioxines binnenkrijgen. Dioxines zijn giftige stoffen die in vis voor kunnen komen. Paling uit Nederlandse rivieren. Deze paling kan namelijk veel dioxines bevatten. Kweekpaling kun je gerust eten tijdens je zwangerschap. 
  • Rauwmelkse kazen. Hiermee worden zachte kazen bedoeld, zoals camembert en brie. Ze kunnen worden gemaakt van (ongepasteuriseerde) rauwe melk en besmet zijn met de listeriabacterie. Op de verpakking van rauwmelkse kazen staat ‘au lait cru’. Zachte kazen van gepasteuriseerde melk kun je wel eten. Net als harde Nederlandse kazen. Dit zijn de kazen waarvoor je een kaasschaaf nodig hebt. 
  • Lever en leverproducten. In lever zit veel vitamine A en een te hoge dosis hiervan kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij je kindje. Daarom is het beter om geen lever te eten tijdens je zwangerschap. In leverproducten, zoals paté, hausmacher, smeerleverworst en leverkaas zit wat minder vitamine A. Beleg per dag maximaal één boterham of een paar toastjes (15-20 gram) met deze vleeswaren. Kijk ook uit met multivitaminen waar vitamine A in zit. 
  • Alcohol, want dit is schadelijk voor je ongeboren kind. Het kan veel nadelige gevolgen hebben, bijvoorbeeld hersenproblemen. Drink daarom geen alcohol tijdens je zwangerschap. Heb je de gewoonte om aan het eind van de dag te ontspannen met een glas wijn? Er zijn genoeg gezondere alternatieven om te relaxen, zonder alcohol. Neem bijvoorbeeld een lekker warm bad, lees een mooi boek of ga een stuk wandelen. Deze activiteiten kun je ook heel makkelijk in je dagelijkse routine brengen. 
  • Drop. In drop zit glycyrrhizine, een stof die effect heeft op de werking van de nieren. Door te veel drop (zout óf zoet) of zoethoutthee kun je een hogere bloeddruk, vochtophoping en een tekort aan het mineraal kalium krijgen. 
  • Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten. Sommige kruiden zijn schadelijk voor je ongeboren kindje. Neem bijvoorbeeld liever geen (producten met) venkel, fenegriek, anijs, nieszaad, moederkruid, salie, senna, rabarber, gember, meidoorn en dong quai. Efedra, aloë, sassafras, kaya kaya, absint-alsem, komkommerkruid, hoefblad, smeerwortel en boerenwormkruid kun je beter helemaal niet nemen.

Eten en hygiëne

Goede hygiëne bij de bereiding van je eten is essentieel. Was je handen voordat je een maaltijd klaarmaakt en maak groenten grondig schoon. Kies je voor een kant-en-klaarmaaltijd, een opwarmmaaltijd of een etentje in een restaurant? Controleer dan of dit eten goed heet is voordat je ervan gaat genieten. Geef het eten gerust terug als het niet warm genoeg is.

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 8