Voeding

Welke vis mag je eten als je zwanger bent?

Vis eten is gezond, ook als je zwanger bent. Maar je kunt behoorlijk in de war raken van alle verschillende adviezen. Mag zalm nu wel of niet? Hoe zit het met gerookte vis en wat is er mis met tonijn? Alle “visadviezen” handig voor je op een rijtje. Met een tabel!

Daarom is vis belangrijk

Vis eten is belangrijk voor iedereen. Vis bevat namelijk een aantal voedingsstoffen die nauwelijks in andere producten zitten. Zo levert vis je jodium, vitamine D en visvetten. Dat is goed voor je eigen lichaam, maar ook voor de ontwikkeling van je baby.

  • Jodium is essentieel voor de productie van schildklierhormoon en ondersteunt de groei van je baby.
  • Vitamine D zorgt voor stevige botten en de opbouw van het skelet van je baby.
  • Visvetten bestaan voor een groot deel uit het omega 3-visvetzuur DHA. DHA ingenomen door de moeder is een belangrijke bouwsteen voor de ogen en de hersenen van je ongeboren baby.

Liefst zalm of andere vette vis tijdens de zwangerschap

Om voldoende visvetten binnen te krijgen, zou je elke week 1 keer vis moeten eten, liefst vis die van nature veel vet bevat. In vette vis zitten namelijk meer visvetten dan in magere vis. Denk bij vette vis aan zalm, haring en sardines. Als je niet zwanger bent, zijn ook soorten als makreel en paling geschikt. Maar als je zwanger bent niet meer. Er zijn een aantal redenen waarom je bepaalde vis niet zou moeten eten: als de vis rauw is (zoals een nieuwe haring), als de vis gerookt is (zoals gerookte zalm) en als het om roofvissen gaat (zoals makreel en paling). Gelukkig blijft er nog veel keuze over.

En als je geen vis eet?

Wil je geen vis eten, dan is het wel slim om extra visvetzuren binnen te krijgen, bijvoorbeeld door visoliecapsules te slikken. Ook bestaan er producten waaraan visvetzuren zijn toegevoegd. Dat staat dan op de verpakking vermeld.

Dit nu even niet

Geen rauwe vis

Rauwe vis kan net als andere rauwe producten de listeriabacterie bevatten. De kans op een besmetting is erg klein. De bacterie zit namelijk echt niet in elk klein stukje vis. Maar als je besmet raakt, zou dat wel kunnen leiden tot een miskraam of vroeggeboorte. Neem dus geen risico en eet geen rauwe vis zoals sushi, nieuwe haring, niet helemaal doorbakken zalm of oesters.

Geen gerookte vis

Ook gerookte vis kan de listeriabacterie bevatten. Verhit je de gerookte vis, bijvoorbeeld in een pastasaus of meegebakken in een quiche, dan kun je de gerookte vis wel eten. Door verhitting gaat de bacterie namelijk dood. Denk niet alleen aan gerookte zalm: dit advies geldt ook voor bijvoorbeeld gerookte heilbot en gerookte haring (bokking)

Geen roofvis

Roofvissen zijn vissen die leven van andere vissen in de zee. Dat betekent dat ze aan het einde van de voedselketen staan en alle verontreinigingen die in kleinere vissen zitten binnenkrijgen. Die verontreinigingen zoals zware metalen en dioxinen stapelen zich op in het lichaam van de vis. Het gehalte schadelijke stoffen in de vis is dus te hoog om er tijdens de zwangerschap onbezorgd van te kunnen genieten. Laat daarom gedurende je zwangerschap tonijn, makreel, zwaardvis, paling, snoek, snoekbaars en haai aan je voorbijgaan. Dat geldt voor alle bereidingen. Dus zowel voor verse en gerookte vis als voor roofvissoorten uit blik, zoals tonijn uit blik.

Tabel

Welke vis kun je wel en welke beter niet eten tijdens de zwangerschap?

Vette vissen dit kun je wel eten dit eet je liever niet
Haring uit blik, vers, verhit, zure haring/rolmops nieuwe haring/Hollandse nieuwe/ zoute haring, gerookte haring (bokking)*
Heilbot vers, verhit gerookte*, rauw
Makreel alle soorten
Poon vers, verhit rauw
Paling alle soorten
Sardines vers, verhit, uit blik rauw
Sprot vers, verhit rauw
Zalm vers, verhit, uit blik gerookte*, rauw
Zwaardvis alle soorten
Magere vissen
Ansjovis vers, verhit, uit blik/pot rauw
Dorade vers, verhit rauw
Forel vers, verhit gerookte*
Kabeljauw vers, verhit rauw
Koolvis vers, verhit rauw
Kaviaar vers, verhit, uit blik/pot
Lekkerbekje** vers, gebakken
Schol vers, verhit rauw
Snoek alle soorten
Snoekbaars alle soorten
Pangasius vers, verhit rauw
Tilapia vers, verhit rauw
Tong vers, verhit rauw
Tonijn alle soorten
Vissticks** vers, gebakken
Schaal- en schelpdieren
Garnalen vers, verhit, uit blik, salade rauw
Inktvis vers, verhit rauw
Krab vers, verhit, uit blik, salade
Kokkels vers, verhit rauw
Mosselen vers, verhit rauw
Oesters vers, verhit rauw, gerookte*
St jakobsschelpen (coquilles) vers, verhit rauw, gerookte*
Vongole (schelpen) vers, verhit rauw

*als gerookte soorten verhit worden, kun je ze wel eten
**lekkerbekje en vissticks bevatten ook veel vet, maar dit zijn de vetten die er door de bereiding in komen. De vis die ervoor gebruikt wordt is magere vis en bevat dus weinig DHA.

Mijn Nutricia

Meld je aan voor Nutricia Baby

Blijf je graag op de hoogte over de ontwikkelingen tijdens je zwangerschap of van de ontwikkelingen van je kleine? Meld je dan aan voor Nutricia Baby en blijf op de hoogte.