Drinken tijdens je zwangerschap

Voeding

Tijdens je zwangerschap is het belangrijk om voldoende te drinken. Op die manier zorg je niet alleen voor een goede hydratering van je lichaam, maar voorkom je ook allerlei kwaaltjes.

Water is van cruciaal belang

Het is noodzakelijk voor de afvoer van jouw afvalstoffen, maar ook van die van je baby. Bij de geboorte bestaat de baby zelfs voor 75% uit water! Wanneer je voldoende drinkt, bescherm je jezelf ook tegen infecties van de urinewegen en constipatie, een kwaal die vaak voorkomt tijdens de zwangerschap. 

Hoeveel water drinken?

Voor je gezondheid wordt aangeraden om steeds voldoende water te drinken (minstens anderhalve liter per dag). Wacht niet tot je dorst krijgt: anticipeer en drink regelmatig kleine hoeveelheden.

Welke water drinken?

Je kan mineraalwater drinken of bronwater (zolang de hoeveelheid natrium kleiner is dan 200 mg/l), maar ook kruidenthee. Bij de maaltijd, het vieruurtje of een tussendoortje zijn melk, vruchtensap (af en toe, zonder toegevoegde suiker) of groentesap eveneens een goed idee.

Sporten

​Hou tijdens het sporten rekening met het volgende: drink veel voor, tijdens en na het sporten. En vraag zeker raad aan je gynaecoloog.

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 15

App

Nutricia baby app

Bijzondere momenten leg je eenvoudig vast, om te bewaren en delen met vrienden en familie.