Welke voedingstoffen heb ik nodig?

Voeding

Ik weet dat foliumzuur heel belangrijk is in het begin van mijn zwangerschap. Zijn er daarbuiten nog voedingsstoffen die ik tijdens de zwangerschap niet mag vergeten?

Het antwoord van onze voedingsdeskundigen:

Naast foliumzuur zijn er tijdens de zwangerschap nog vier andere belangrijke voedingsstoffen: ijzer, calcium, vitamine C en vitamine D.


IJzer

Ijzer zorgt voor de vorming van rode bloedcellen en voorziet het bloed van zuurstof. Tijdens je zwangerschap verhoogd je ijzerbehoefte omwille van een verhoogde bloedaanmaak en door afgifte van ijzer via de placenta aan je baby. Als je te weinig ijzer inneemt, merk je dat je vermoeid geraakt, bleek wordt en je slap voelt.



Ijzer vind je vooral in:


• Vlees, vis, gevogelte en eieren


• Plantaardige voedingsmiddelen zoals groenten, noten, peulvruchten, volkoren graanproducten enz. 


Vitamine C

Vitamine C bevordert de ijzeropname uit plantaardige voedingsmiddelen. Het is daarom aangeraden om een maaltijd met plantaardige voedingsmiddelen te combineren met vitamine C-rijke voeding. Zo kan je bijvoorbeeld een glas sinaasappelsap bij het ontbijt drinken, je lunch aanvullen met rauwkost en je boterham beleggen met wat fruit. Verder is het belangrijk om dagelijks 300 g groenten te eten en om voldoende vitamine C-rijke voedingsmiddelen op het menu te zetten.

Calcium

Tijdens de zwangerschap neemt de behoefte aan calcium met ongeveer 30 % toe. Dit komt omdat je ongeboren kindje calcium uit je voeding haalt waardoor je onvoldoende overhoudt voor jezelf. Door je calciuminname tijdens je zwangerschap te verhogen, verminder je het risico tot het ontwikkelen van broze botten. Calcium zorgt namelijk voor een stevig beenderstelsel en gezonde tanden.
Gebruik daarom dagelijks voldoende zuivelproducten, zo vul je de calciumvoorraad aan en zal zowel jij als je baby geen tekort krijgen.

Vitamine D

Vitamine D zorgt ervoor dat calcium goed wordt opgenomen uit de voeding. Dit is belangrijk omdat je baby calcium nodig heeft om een sterk beenderstelsel en gebit te ontwikkelen

Je kan vitamine D vooral vinden in:
• Melk en melkproducten 
• Vette vissoorten 
• Eieren
• Daglicht (blootstelling van handen en gezicht aan de zon gedurende 15 min per dag is voldoende)

Mocht je nog vragen hebben, kan je ons steeds contacteren via ons gratis nummer (0800/ 16. 685), e-mail of chat. We zijn elke werkdag bereikbaar van 8u30-17u en vrijdag van 8u30-16u. Kortom, wij staan steeds voor jou klaar met persoonlijk advies.  

Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens je zwangerschap?

Lees meer over Week 12