Voeding

Lekker voor tussendoor

Naast de 3 hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch en warme maaltijd) heeft je peuter 2 of 3 tussendoortjes per dag nodig.

Gezonde tussendoortjes

Daarom zijn gezonde tussendoortjes erg belangrijk. Ze leveren een groot deel van de voedingsstoffen die je kindje dagelijks nodig heeft.



Voorbeelden van gezonde tussendoortjes zijn: vers of gedroogd fruit, rauwkost, een cracker of klein (krenten)bolletje met beleg, een biscuit, rijstwafel of soepstengel. Kies voor producten waar zo min mogelijk suiker of zout aan toegevoegd is. Aan biscuits, rijstwafels en soepstengels voor volwassenen wordt zout toegevoegd. Kies daarom voor de varianten die speciaal voor peuters zijn ontwikkeld.


Een bekertje drinken

Geef je kindje bij het tussendoortje altijd een bekertje drinken. Per dag heeft je kleintje zo’n 800 ml vocht nodig, inclusief borst- of flesvoeding. Dit betekent dat je kindje naast de melkvoeding een halve liter extra vocht per dag nodig heeft. Dranken die je kunt geven zijn: water, (vruchten)thee en dranken speciaal geschikt voor peuters. Wissel dranken met en zonder suiker af. Let op bij vruchtensap, want dat bevat van nature suiker. Wissel vruchtensap daarom af met dranken zonder suiker, zoals (vruchten)thee en water.


Benieuwd wat er nog meer speelt tijdens de ontwikkeling van je peuter?

Lees meer over 14 maanden