Voeding

Zijn groenten en rauwkost ook gezond nu ik zwanger ben?

Een kop goed gevulde groentesoep bij de lunch, wat kerstomaatjes tussendoor, gewokte groenten bij het avondeten … Krijg jij voldoende groenten binnen nu je zwanger bent? En kun je rauwkost en kiemgroenten zoals sojascheuten met een gerust hart eten?

250 gram groenten per dag

Het is gezond om iedere dag groenten te eten. Liefst 250 gram per dag. Dat is een stevige portie als je dat niet gewend bent! Gelukkig hoef je ze niet allemaal in één keer op te eten bij het avondeten. Verdeel je groenten over de dag en groenten eten wordt een fluitje van een cent!

Rauwe groenten tijdens je zwangerschap

Alle groenten zijn gezond voor je en passen binnen een gevarieerd voedingspatroon. Ook rauwe groenten kun je gewoon eten. Het is wel belangrijk dat je ze niet te lang bewaart, ze goed wast en hygiënisch werkt. Rauwe voedingsmiddelen, en dus ook rauwe groenten, kunnen namelijk de listeria-bacterie bevatten.

Deze tips helpen je op weg:

  • Was je groenten goed voor je ze eet
  • Gebruik voor het snijden van je groenten steeds een schoon mes
  • Gebruik ook altijd een schone snijplank
  • Bewaar voorgesneden groenten (rauwkost en salades) niet te lang. Eet ze bij voorkeur op de dag van aankoop
  •  Kiemgroenten zoals sojascheuten en alfalfa kun je alleen eten als ze opgewarmd zijn. Kook of bak ze even kort voor je ze eet om bacteriën te doden

Groenten zijn gezond

Die 250 gram groente per dag wordt niet voor niets geadviseerd. Groenten zitten vol vitamines en mineralen, bevatten veel vezels, weinig calorieën en passen binnen een gevarieerd voedingspatroon. Die vitamines en mineralen heb je nodig om je lichaam goed te laten functioneren. Vezels geven een gevuld gevoel en helpen je ontlasting soepel te houden.

Groene (blad)groenten

Natuurlijk zijn alle groentesoorten gezond en is variatie belangrijk. Zo bevatten rode groenten veel lycopeen en blauw-paarse groenten veel anthocyanen. Groene (blad)groenten zitten vaak echt boordevol voedingsstoffen. Ze staan bekend om hun hoge vitaminegehalte en ook hun ijzergehalte is vaak hoog. IJzer is een mineraal dat extra belangrijk is als je zwanger bent, omdat je tijdens je zwangerschap meer ijzer nodig hebt.

Tips voor veel groenten

Vind je het lastig om genoeg groenten te eten? Misschien helpen deze tips:

  • Eet eens een salade als lunch. Lekkere combinaties: sla, tomaat, mais, komkommer, gerookte kipfilet en een honing-mosterddressing, of een caesar salad met sla, ansjovis, een hardgekookt ei, Parmezaanse kaas en croutons. Ook lekker: rucola, geraspte wortel, mandarijn, walnoten en brie (van gepasteuriseerde melk)
  • Neem eens soep bij de lunch, bijvoorbeeld tomaten- of pompoensoep, wortel- of courgettesoep of soep vol verschillende gesneden groenten
  • Maak van een ei eens een boerenomelet (bij de lunch). Daarin kun je perfect verschillende soorten groenten verwerken
  • Een broodje met kaas is meteen een stuk luxueuzer (en gezonder) als je er wat plakken tomaat of komkommer op legt
  • Verwerk groenten in sauzen. Een tomatensaus voor bij pasta is een goed voorbeeld. Maar ook van pompoen met ui, tijm en een beetje room maak je met een staafmixer in een handomdraai een romige pompoensaus. Lekker bij tagliatelle.
  • Reepjes paprika, plakjes komkommer, radijs, tomaat en wortel kun je altijd als tussendoortje eten. Lekker met hummus, tzatziki of kruidenyoghurt
  • Bereid bij het avondeten 2 soorten groenten. Serveer er bijvoorbeeld altijd een kleine salade bij

Mijn Nutricia

Meld je aan voor Nutricia Baby

Blijf je graag op de hoogte over de ontwikkelingen tijdens je zwangerschap of van de ontwikkelingen van je kleine? Meld je dan aan voor Nutricia Baby en blijf op de hoogte.