Voeding en het immuunsysteem

De voeding die je kindje krijgt, bepaalt voor een groot deel de ontwikkeling van de bacteriƫn in zijn darmen. Dit geldt niet alleen in de eerste maanden, als je baby enkel borstvoeding krijgt. Ook de eerste hapjes zijn van invloed op de darmen!

70% van de weerstand komt uit de buik

Heb je ooit gehoord dat je darmen je tweede brein zijn? Voeding speelt namelijk een grote rol in hoe we ons voelen.

Het systeem dat het lichaam beschermt zit voor 70% in je buik. In de darmen om precies te zijn. Wie had gedacht dat je darmen niet alleen belangrijk zijn voor het verteren van je eten, maar ook voor de weerstand? Dit geldt natuurlijk ook voor je kind.

Hulp van bacteriën

In onze darmen leven goede en slechte bacteriën samen, er wordt over “microbiota” of “darmflora” gesproken. In een gezond microbiota zijn deze bacteriën in balans. Bij een volwassene gaat het om maar liefst 100 biljoen darmbacteriën. Dat is 10 keer zoveel als het aantal menselijke cellen van ons lichaam! Alle darmbacteriën samen hebben een gewicht van ongeveer 2 kilo. De microbiota helpt bij de vertering, maar speelt ook een rol bij het immuunsysteem. 

Na de geboorte moeten de microbiota en het afweersysteem van je kindje nog grotendeels ontwikkeld worden. Vanaf ongeveer 3 jaar heeft het darmmicrobiota van een kind de samenstelling zoals bij volwassen mensen.  Voeding speelt hier een belangrijke rol in. 

Invloed van borstvoeding op het immuunsysteem 

Borstvoeding is de beste voeding voor je baby. Het is goed voor de groei van goede bacteriën in de darmen. Dit komt doordat in moedermelk prebiotische vezels zitten. Prebiotische vezels helpen bij de ontwikkeling van goede bacteriën in de darmen en ondersteunen daarmee het immuunsysteem. In de darmen van een borstgevoede baby groeien vooral goede bacteriën. Lees hier meer over de rol van borstvoeding bij het immuunsysteem.

Invloed van vaste hapjes 

Tussen de leeftijd van 4 tot 6 maanden kan je kindje naast borstvoeding gaan wennen aan vaste voeding. In de maanden erna kun je nog meer  uitbreiden met bijvoorbeeld: vlees, vis, ei enz.  Al deze nieuwe voedingsmiddelen hebben een invloed op de samenstelling van de bacteriën in zijn darmen. Dat is handig! Want zo komen er steeds meer verschillende goede bacteriën in de darmen. Dat betekent dat het immuunsysteem steeds volwassener wordt. Wist je trouwens dat de uiteindelijke samenstelling van de darmbacteriën even uniek is als een vingerafdruk?

Het belang van vezels 

In borstvoeding zitten dus prebiotische vezels. Deze vezels zijn goed voor de ontwikkeling van de bacteriën in de darmen en dus voor het ontwikkelen van het immuunsysteem van je kleintje. Vezels zitten ook in groenten, fruit, peulvruchten en volkoren graanproducten zoals brood, rijst en pasta. Net als de vezels uit borstvoeding, zijn deze vezels goed voor de bacteriën in de darmen. Weet wel, bij graanproducten gaat het om een ander soort vezel. Daar moeten de darmen van je kindje nog even aan wennen. Daarom kun je vanaf 4 maanden het beste starten met graanproducten waar minder vezels in zitten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan pap van rijstebloem. Vanaf 5 á 6 maanden of wanneer de eerste vaste voeding goed gaat kun je langzaam starten met witte rijst en witte pasta en vanaf 8 maanden met lichtbruin brood. Als dat goed gaat, kun je vanaf 18 maanden stap voor stap overgaan op vezelrijke graanproducten zoals pap van volkorenmeel, volkorenbrood, zilvervliesrijst of volkorenpasta. 

Vitamines en mineralen voor de weerstand

Ook na de 1e verjaardag van je kleintje is een gezonde voeding erg belangrijk voor de darmen en weerstand. In een gezonde voeding voor je kind zitten niet alleen vezels, maar ook vitamines en mineralen. Denk aan vitamine C, ijzer, selenium, koper en de vitamines A, B6, B12 en foliumzuur. Deze vitamines en mineralen krijgt je kindje binnen uit verschillende voedingsmiddelen; zoals groenten, fruit, graanproducten en vlees.

Vitamine D is belangrijk voor de weerstand (en voor de botten). Alleen zit hiervan niet genoeg in de voeding van kinderen tot 5 jaar. Daarom geldt het advies om dagelijks een vitamine D supplement te geven (met 10 mcg) tot je kindje 5 jaar wordt. Lees er hier meer over.

Welke voeding op welk moment?

Tot de 1e verjaardag is je kindje gevoeliger omdat de weerstand nog volop in ontwikkeling is. Tot de leeftijd van 6 maanden is borstvoeding de belangrijkste voeding. Aanvullende vaste voeding (vanaf 4 à 6 maanden) speelt ook een belangrijke rol.

Ook na de 1e verjaardag is gezonde voeding en variatie erg belangrijk voor de darmen en weerstand. Vezels, vitamines en mineralen blijven uiteraard belangrijk. 

Rauwe, dierlijke producten kunnen schadelijke bacteriën bevatten. Daarom is het aangeraden om deze pas te geven vanaf 4 jaar. Denk aan: 

  • Filet americain
  • Ossenworst
  • Carpaccio
  • Niet-doorbakken tartaar
  • Gerookte zalm en andere gerookte vissoorten
  • Sushi
  • Zachtgekookt ei

Zorg verder voor extra goede hygiëne in de keuken, verhit vlees, vis en ei door en door en bewaar restjes maximaal 2 dagen in de koelkast. 

 

 

Vragen of advies over jezelf of je kindje?