Voeding

De hersenontwikkeling bij je baby: vet belangrijk!

De hersenontwikkeling van je baby start al heel vroeg. In de eerste weken van de zwangerschap al. Met je voeding kun je ook iets doen om die ontwikkeling te ondersteunen.

Al tijdens de zwangerschap en ook straks na de geboorte maken de hersenen van je baby een enorme groei en ontwikkeling door. Niet alleen het gewicht van de hersenen neemt toe. Ook wordt al in de zwangerschap de basis gelegd voor bijvoorbeeld het leren spreken, zindelijk worden en het ervaren van gevoelens en emoties. Met de juiste voeding ondersteun je de ontwikkeling van de hersenen van je baby.

Vet belangrijk voor de hersenen

Het klinkt misschien gek, maar onze hersenen zijn zo vet als een pakje boter. Het grootste deel van de hersenen bestaat namelijk uit vet. En vooral uit het omega 3 vetzuur DHA. DHA is een belangrijke bouwsteen voor de hersenen van je baby. Jouw lichaam levert dat aan je baby tijdens de zwangerschap en daarna krijgt je baby het via de borstvoeding binnen.

Vis eten

Hoe jouw lichaam aan die DHA komt? Het kan kleine hoeveelheden DHA zelf maken. Daarvoor heeft je lichaam een ander vetzuur nodig dat ALA heet. Dit vetzuur krijg je binnen met bijvoorbeeld walnoten, lijnzaad(olie), sojaolie en raapzaadolie. Maar echt voldoende DHA krijg je alleen door 1 keer per week (vette) vis te eten. Denk aan sardines, zalm of haring. Let wel even op met in welke vorm je die vis eet, want voor rauwe of gerookte vis en voor roofvissen gelden nu je zwanger bent wat beperkingen. Lust je geen vis, of staat de geur van vis je nu tegen? Gebruik dan een omega-3 supplement met DHA.

Nu even de BOB

Nu je zwanger bent, drink je liever geen alcohol. De alcohol die na een glas wijn of bier in je bloed komt, komt namelijk ook in het bloed van je baby terecht. En dat is niet goed, ook niet voor de ontwikkeling van de hersenen. Gelukkig zijn er ook veel lekkere drankjes zonder alcohol.

Aandacht voor foliumzuur

Behalve het vetzuur DHA is ook foliumzuur (vitamine B11) belangrijk. Het ondersteunt de groei van het ongeboren kind. Als je een laag gehalte in het bloed hebt, dan is dat een risicofactor voor het ontstaan van defecten aan de neurale buis. Vandaar het advies om extra foliumzuur te slikken als je zwanger wilt worden en dat te blijven doen tot en met de 10e week van de zwangerschap. Foliumzuur komt trouwens ook in je voeding voor. Vooral volkorenbrood, fruit (met name sinaasappels, grapefruits, bramen en frambozen), groenten (vooral broccoli en groene bladgroenten) en zuivel zoals melk en yoghurt, bevatten veel foliumzuur.

Mijn Nutricia

Meld je aan voor Nutricia Baby

Blijf je graag op de hoogte over de ontwikkelingen tijdens je zwangerschap of van de ontwikkelingen van je kleine? Meld je dan aan voor Nutricia Baby en blijf op de hoogte.