10 tips om de weerstand van je kindje te verhogen

Het immuunsysteem van je kind moet nog veel leren. Door je baby in contact te laten komen met nieuwe stoffen, kun je het immuunsysteem helpen ‘trainen’. Deze 10 tips kunnen bijdragen aan de opbouw van de weerstand van je kindje.

1. Voldoende drinken

Zorg dat je kind voldoende drinkt. Bovenop de melkvoeding, kan je je kindje vanaf de leeftijd van 6 maanden ook wat water of ongezoete slappe thee aanbieden. Tot de leeftijd van 3 jaar hebben kindjes voldoende aan 0.5- 1 liter extra vocht per dag. Dit komt overeen met ca. 3-7 bekers.

2. Knuffelen

Papa et enfant jouent
Veel met je kind knuffelen is niet alleen goed voor de band tussen jullie, het is ook goed voor de weerstand! Door het lichaamscontact komt je baby volop in aanraking met de goede bacteriën die jij bij je draagt.  

3. In de mond stoppen

Je kindje ontdekt de wereld door dingen aan te raken en - als het even kan – in de mond te stoppen. Een knuffel, speelgoed of zijn eigen vuistje. Zo komt je baby in contact met nieuwe stoffen en dit helpt zijn weerstand te ontwikkelen! Let er natuurlijk wel even op dat je kindje geen kleine of gevaarlijke dingen te pakken krijgt, zoals knikkers of insecten.

4. Kruipen

Bébé joue avec un ballon
Voor je het weet, gaat je baby al kruipend op onderzoek uit. In zijn directe omgeving zijn nog veel nieuwe dingen te ontdekken. Heel goed, ook al is de vloer niet brandschoon! Zo kan zijn immuunsysteem leren dat huisstof onschuldig is.  

5. Naar buiten

Bébé et sa maman assis sur l'herbe
Buiten komt je kindje in contact met nog meer nieuwe stoffen. Denk aan (gras)pollen en zand. Ook dat is nodig voor de opbouw van de weerstand. Het is dus niet erg als je kindje een beetje vies wordt, bijvoorbeeld in de zandbak of door te kruipen in het gras. Dit helpt zijn immuunsysteem de goede en slechte stoffen te leren herkennen en alleen bij slechte stoffen in actie te komen.
Lees er hier meer over.   

En hoe zit het met vitamine D?

Vitamine D helpt bij het ondersteunen van de weerstand. Zorg daarom dat je kindje dagelijks minimaal tot een kwartier of half uur buiten komt. Daarnaast adviseert de Hoge Gezondheidsraad ook dagelijks extra vitamine D te geven.

6. Dieren aaien

Enfant lave son chien dans la bain
Niets leuker voor je kleintje dan het knuffelen van een zacht diertje, zoals een kat, hond of konijn. Heel goed! Want zo leert het immuunsysteem weer andere nieuwe stoffen kennen. Blijf er natuurlijk wel altijd bij om in de gaten te houden dat het contact met dieren goed verloopt. 

7. Spelen met andere kinderen

Kinderen trekken elkaar aan: ze vinden het leuk om naar elkaar te kijken en op een gegeven moment gaan ze zelfs samen spelen. Dit is niet alleen goed voor de ontwikkeling van je kind, maar ook voor zijn weerstand. Door het contact met andere kinderen komt je kleintje ook in aanraking met nieuwe ziekteverwekkers. Zie dit niet als een probleem: het biedt je kindje juist de mogelijkheid om een goede weerstand op te bouwen. Natuurlijk is het vervelend als je kindje verkouden wordt, of een paar dagen ziek of hangerig is. Maar denk eraan: na iedere doorgemaakte ziekte of verkoudheid is de weerstand weer wat sterker! 

Tips: Er zijn genoeg leuke plekken waar je kindje nieuwe ervaringen kan opdoen en urenlang plezier kan beleven. Denk aan een speeltuin in de buurt, een recreatiegebied, park of speelbos. Het grote voordeel: zo’n dagje uit hoeft niet veel te kosten. Zeker niet als je zelf eten en drinken meeneemt. Ook leuk: neem een kleed mee en ga lekker picknicken.

8. Vroeg op en op tijd naar bed

Goede slaapgewoonten helpen je kindje om zijn batterijen op te laden. Daarbij is het belangrijk dat je kleintje dagelijks op een vast tijdstip naar bed gaat. Daarbovenop is melatonine, het slaaphormoon, een krachtig antioxidant dat het immuunsysteem versterkt. Heeft je kleintje problemen met slapen? Lees dan hier onze tips hoe je peuter een goede slaper wordt. 

9.  Zoveel mogelijk bewegen

De verleiding is groot om je kindje lief en rustig te laten spelen of een filmpje te laten kijken. Maar vergeet niet dat bewegen goed is voor de gezondheid! Dus doe samen oefeningen, dans op leuke liedjes, speel verstoppertje in huis of in je tuin en ga als het even kan een wandelingetje maken. 

10. Volop kleur op het bord

Papa eet met peuter

Vergeet niet dat een gevarieerde voeding, gezonde levensstijl alsook een goede nachtrust en voldoende beweging de besten troeven voor een goede gezondheid zijn!

Zorg er vanaf 6 maanden voor dat je voldoende varieert binnen de vaste voeding, en bijvoorbeeld groenten en fruit afwisselt.

Rood, oranje, geel en groen: de kleuren van vruchten en groenten geven aan welke antioxidanten erin zitten. Door te variëren in kleuren krijgt je kind veel verschillende antioxidanten en vitamines binnen zoals vitamine A (betacaroteen) en vitamine C. Deze staan er om bekend dat ze bijdragen aan de werking van het immuunsysteem.

 

Vragen of advies over jezelf of je kindje?