Voeding

Wat mag je drinken tijdens je zwangerschap ?

Drinken is belangrijk. Afhankelijk van je leeftijd en je geslacht, heb je iedere dag 1,5 tot 2 liter vocht nodig. Water is dorstlessend, overal verkrijgbaar en goedkoop. Maar je wilt ook wel eens wat anders, zoals een kop koffie, thee of een infusie ’s avonds bijvoorbeeld. Laten we samen de dranken ontdekken die de voorkeur genieten voor jou en je baby nu je zwanger bent.

2L Evian/day

Koffie

Koffie bevat cafeïne en deze stof kun je nu beter niet teveel binnenkrijgen. De cafeïne die jij binnenkrijgt, komt via je placenta ook bij je baby terecht. En dat kleine lijfje doet er een stuk langer over dan jouw lichaam om de cafeïne af te breken. Je ongeboren baby kan er bijvoorbeeld onrustig van worden.

Met 1 kopje koffie per dag zit je goed. Drink liever niet meer. En heb je toch zin in een warme kop geurende koffie? Cafeïnevrije koffie kun je gewoon veilig drinken nu je zwanger bent.

Heb jij last van brandend maagzuur nu je zwanger bent? Dat kan door de cafeïne in koffie veroorzaakt worden. Kijk eens of je er minder last van hebt als je geen koffie meer drinkt.

Thee

De meeste soorten kruidenthee kun je gewoon drinken nu je zwanger bent, zoals rooibos, kamille, gember en munt. 

Voor andere theesoorten zijn er wat adviezen: 

  • Gewone zwarte thee en groene thee: In deze theesoorten zit cafeïne. In thee wordt het meestal theïne genoemd. Voor je ongeboren baby is het belangrijk dat je niet teveel cafeïne/theïne binnenkrijgt. Dagelijks kun je 3 koppen zwarte of groene thee drinken als je zwanger bent.
  • Venkel- en anijsthee: in deze theesoorten zitten plantengifstoffen. Als je het bij 1-2 kopjes per dag houdt, kan het geen kwaad voor je kind.
  • Zoethoutthee en sterrenmix: in zoethoutthee en sterrenmix zit, net zoals in drop, glycyrrhizine. Dit zoethoutwortelextract kan er voor zorgen dat je vocht vasthoudt en dat je bloeddruk stijgt. Dat wil je nu liever niet. Neem daarom maximaal 1-2 koppen van deze thee per dag.

Energiedrank

Energiedranken bevatten veel cafeïne. Per blikje vaak meer dan in een kop koffie. En ook het suikergehalte is vaak hoog.

Het advies: drink maximaal 1 energiedrankje per dag, maar dan geen koffie meer.

Wijn, bier en andere alcoholische dranken

Als je het allerbeste voor je kind wilt, drink je geen alcohol tijdens je zwangerschap. Veel mensen denken dat 1 glaasje alcohol geen kwaad kan, maar uit onderzoek is bekend dat geen enkele hoeveelheid veilig is. Ook dat ene glaasje dus niet… Je leest er hier meer over.

Goed nieuws: tegenwoordig is er volop alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn te koop. Check wel even de verpakking of het echt 0.0% alcohol is. En een alcoholvrije cocktail kan natuurlijk ook.

Frisdrank en vruchtensap

Frisdrank en vruchtensap zijn veilig om te drinken. Ook als je zwanger bent. Nu zijn er natuurlijk wel gezondere keuzes te maken. In frisdrank en sappen zit namelijk - soms ongemerkt – veel suiker. Ze leveren calorieën en zijn voor je tanden en bloedglucose minder gunstig. Wissel daarom af met andere dranken zoals mineraalwater, bronwater en thee (zoals rooibos, munt en kamille). Er is een ruime keuze aan water maar de ideale optie is een zwak gemineraliseerd water. evian® natuurlijk mineraalwater heeft bijvoorbeeld bij 180°C een mineraalzoutgehalte van 345 mg/l (berekend als droogrest), wat inhoudt dat het een laag mineralengehalte heeft.

Tip: aan mineraalwater kun je ook smaakmakers toevoegen. Komkommer, munt en plakjes citroen bijvoorbeeld. Of aardbeien, blauwe bessen en limoen. En plakjes sinaasappel is ook een aanrader.
Het koolzuur in frisdrank of in mineraalwater kan geen kwaad, maar het kan wel zijn dat je er last van hebt.

Goed om te weten: cola (ook light cola) bevat net als koffie cafeïne. Drink ook om die reden er niet teveel van. Er zijn wel varianten te koop zonder cafeïne.

En hoe zit het dan met light frisdrank? Deze dranken zijn veilig om te drinken. Voor zoetstoffen zijn aanvaardbare dagelijkse innames (ADI) vastgesteld. Als je normale hoeveelheden light frisdrank drinkt, blijft je ruim binnen die ADI. Maar ook voor light frisdranken geldt, net als voor gewone frisdrank: er zijn gezondere keuzes te maken.

Zuiveldranken

Nu je zwanger bent, heb je iedere dag 250 tot 500 gram zuivelproducten nodig. Een portie is gelijk aan een glas of schaaltje van 150 ml of gram. Je kunt denken aan melk, karnemelk, kwark en yoghurt. In het kader van een uitgebalanceerde voeding, kies je bij voorkeur natuurlijke varianten die niet gezoet zijn. Pas wel op met rauwmelkse producten. Melk(producten) uit de supermarkt zijn helemaal verhit en veilig, maar als je melk rechtstreeks bij de boer koopt, kan het rauwe melk zijn die niet is verhit. Rauwmelkse producten kunnen de listeriabacterie bevatten.

Mijn Nutricia

Meld je aan voor Nutricia Baby

Blijf je graag op de hoogte over de ontwikkelingen tijdens je zwangerschap of van de ontwikkelingen van je kleine? Meld je dan aan voor Nutricia Baby en blijf op de hoogte.